Het succes van een organisatie hangt in steeds belangrijker mate af van de mensen die er werken. Leidinggeven is een dagtaak en wordt vaak onderschat. In veel gevallen groei je naar een dergelijke positie toe en ben je hier niet voor opgeleid. De belangrijkste taak van leidinggevenden is om medewerkers te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor creëer je waarde voor de organisatie.
Wanneer je als leidinggevende in staat bent om je medewerkers verantwoordelijkheid te geven en hen mee laat denken over veranderingen en verbeteringen, spreek je over coachend leidinggeven. Coachen wil zeggen, ‘iemands potentiële kwaliteiten vrijmaken zodat iemands prestaties en leervermogen verbeteren’.
Coachend leidinggeven betekent dat je je medewerkers vertelt wat ze moeten doen en niet hoe. Je ‘dumpt’ geen werk, maar geeft verantwoordelijkheid en blijft je medewerkers vanaf de zijlijn begeleiden. Die begeleiding moet je bij elke werknemer aanpassen aan zijn capaciteiten en motivatie. Hoe pak je dat aan?
Als leidinggevende is het erg belangrijk om je teamleden goed te kennen en een sfeer van vertrouwen te creëren. Investeer tijd in je collega’s, ga gesprekken met ze aan, praat met ze over werk, maar ook over wie ze privé zijn. Wie zijn ze echt, wat vinden ze belangrijk in het leven? Wat drijft ze om elke dag naar de praktijk te komen, wat drijft ze om het thuis allemaal op orde te hebben? Hoe meer je van elkaar weet, hoe beter je met elkaar om kunt gaan.
Het DISC-model is hier een prachtig handvat voor: